A90

Kohteesta Junawiki
Loikkaa:valikkoon, hakuun

”Mannerheimin vaunu” (A90) on Sotamarsalkka C.G.E.Mannerheimin vuonna 1930 valmistunut salonkivaunu.

Historia[muokkaa]

Se oli suuressa käytössä vuosina 1939-1946. Tuolloin Mannerheimin matkusti sillä Mikkelin päämajan ja muiden pisteiden välillä. Se toimi myös Mannerheimin liikkuvina edustustiloina. Viimeistä kertaa Manneheim käytti vaunuaan 1946, ollessaan presidenttinä. Vuosina 1946-1989 se toimi tavallisena salonkivaununa tilausajoissa sekä VR:n pääjohtajan käytössä. Se vaurioitui tulipalossa 1989, jonka jälkeen kunnostettiin Pasilan konepajalla. Mannerheimin vaunu siirrettiin Mikkeliin 1992. Mikkelin matkakeskuksen rakennustöiden (2005-2007) ajaksi se siirrettiin Mikkelin varikolle. Mannerheimin salonkivaunu on auki joka vuosi 4.6.

Tyyli[muokkaa]

Mannerheimin vaunu on Mannerheimin toivomuksesta tehty ”niin yksinkertaiseksi, kuin se voi olla loukkaamatta vieraita.” Se koostuu salongista, Mannerheimin hytistä, vierashytistä, Backmanin, Grönvallin ja Airon hyteistä, keittiöstä sekä WC:stä. A90 on muokattu Cm-makuuvaunusta joka oli valmistunut 1917.