Helsingin metro

Kohteesta Junawiki
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Helsingin metro on maailman pohjoisin metro. Se on avattu 1982.

Historia[muokkaa]

Helsingin metron rakentaminen aloitettiin 1971. Samana vuonna valmistui koajorata Herttoniemestä Metrovarikolle. Rata Rautatientorilta Itäkeskukseen avattiin 1982. Rataa jatkettiin Kamppiin 1983 ja Sörnäisten asema avattiin 1984. Rata Mellunmäelle avattiin Kontulaan asti 1986 ja kokonaisuudessaan se avattiin 1989. Rata Ruoholahteen valmistui 1993. 1995 Kaisaiemi avattiin. Vuosaaren rata valmistui 1998. Kalasataman asema avattiin 2007. Metron Uusi yhdysraide Vuosaaressa avattiin 2012 ja vanha poistettiin käytöstä. Länsimetron rakennus aloitettiin 2009 ja arvioitu valmistuminen vuonna 2016.

Kalusto[muokkaa]

Helsingin metron kalustona toimivat M0, M100, M200 ja M300 junat. M0 junat olivat vain koekäytösä ja M100 junat korvasivat ne. Vuosithannen taitteessa tuli uusia M200-metroa. Nykyään käytössä ovat M100 ja M200. Ensimmäinen M300 saapui Helsinkiin keväällä 2015.

Rataverkko[muokkaa]

Nykyään käytössä olevaan rataverkkooon kuuluu rataosuus Ruoholahdesta Itäkeskukseen ja edelleen Mellunmäelle ja Vuosaareen. Vuosaaren kääntöraiteelta lähtee metron uusi yhdysraide Vuosaaren sataman ratapihalle. Syöttöraiteet metrovarikolle erkanevat Itäkeskuksen ja Siilitien välillä. Osuudet Itäkeskus-Puotila, Ruoholahti-Sörnäinen sekä metron kääntöraide ovat maan alla.

Tulevaisuus[muokkaa]

Länsimetron on tarkoitus valmistua 2020. Ensimmäinen osuus avataan tosin jo 2016. Lisäksi suunnitteilla on Töölön metro, Viikin metro, Lentokenttämetro, Laajasalon metro ja Itämetro.