Mikkeli

Kohteesta Junawiki
Siirry navigaatioonSiirry hakuun

Mikkeli on 1889 avattu liikennepaikka Etelä-Savossa. Mikkelistä loppui paikallisjunaliikenne 2002, yöjunaliikenne 2006 ja raakapuun lastaus 2012. Aseman lipunmyynti on suljettu tammikussa 2016, ja sen tiloissa toimii nykyään mainostoimisto Groteski.[1][2] Mikkelissä on edelleen odotushuone sekä ravintola Vaiha, joka sekin yksityisessä omistuksessa.[3] Asemalle on sijoitettu myös Mannerheimin vaunu.

Mikkeli
St Michel
Kuva asemalta
Mikkelin asema
Perustiedot
Lyhenne  Mi
Rataosa  Kouvola-Pieksämäki
Ratakilometri  305
Kunta  Mikkeli
Valtio  Suomi
Etäisyydet  Helsinki 276, Kouvola 113, Mäntyharju 42, Haukivuori 35, Pieksämäki 71
Avattu  1889
Lakkautettu 
 • tavaraliikenne  2012
Liikenne
Operaattori(t)  VR-group
Kansainvälinen  Talvisin, Venäjälle suuntautuvaa liikennettä
Kaukoliikenne  Kaikki radan kaukojunat
Paikallisjunat  Lakkautettu 2002
Tavaraliikenne  Lähes olematonta
Muut tiedot  Varikko satunnaisessa käytössä. Lisäksi kaluston välisäilöntää,
Ratapiha
Raiteisto  3 laituriraidetta (651-653). 4 laituritonta läpiajettavaa raidetta (654-657), joista kaksi sähköistämättömiä lastausraiteita (656 ja 657). Lisäksi pistoraiteita (vetoraiteet, joista toinen entinen kyllästämön raide, kaksi lastausraidetta terminaalin ja varikon edustalla, varikon raiteisto sekä terminaalin raide).
Muut raiteet  Raideyhteydet purettu.

Kuva asemalta
Mikkelin eteläpää

Ratapiha[muokkaa]

Mikkelin käytössä olevalla ratapihalla on 7 raidetta joista 3 laituriraiteita. Raide 2 (järjestelmässä 652) on pääraide. Raidetta 1 (järjestelmässä 651) käyttävät matkustajajunat. Raidetta 2 käyttävät ohittavat tavarajunat ja pohjoiseen menevät matkustajajunat kohdattaessa. Lisäksi ylimääräisissä matkustajajunien kohtauksissa etelään menevä matkustajajuna voidaan ohjata kakkoselle. Raidetta 3 (järjestelmässä 653) käyttävät pohjoiseen menevät tavarajunat kohdattaessa. Lisäksi miehistönvaihtoon ym. liittyvissä pysähdyksissä käytetään raidetta 3. Myös museojunat käyttävät usein raidetta 3. Raiteita 654, 656 ja 657 käytetään nykyään säilöntäraiteina. Vähintään yksi pidetään kuitenkin auki varikon liikennettä varten.

Satamamakasiinien raiteet[muokkaa]

Mikkelin hylätyt raiteet, 8 ja 9 olivat pistoraiteita makasiineille. Raiteet lähtivät ratapihan pohjoispäästä. Raiteelle 8 on lastauslaituri raiteen 7 puolella ja raiteelle 9 makasiinin edessä. Raiteet 8 ja 9 ovat alempana kuin muu ratapiha ja nykyään ne erottuvat pensaiden takia varsin selkeästi muusta ratapihasta.

Varikko ja terminaali[muokkaa]

Varikko ja terminaali sijaitsevat ratapihan eteläpäästä jossa ne erkanevat raiteesta 5. Raiteelta 5 on kaksi vaihdetta. Itäisestä raide laskeutuu 2 raiteiselle entiselle raakapuun lastauspaikalle. Läntiseltä eli pääradanpuoleiselta taas veturitalleille. Veturitallien kahdesta raiteesta toinen johtaa kääntöpöydälle ja veturitalliin. Toinen jatkuu veturitallien ohitse terminaalin alueelle. Teminaalin raidetta ei ole voitu käyttää vuoden 2002 jälkeen. Terminaalilla on varastokäytössä kaksi Gbk-tavaravaunua.[4]

Veturitalli on viimeksi ollut käytössä, kun sinne tuotiin 3.12.2018 säilöön kolme Keitele-museon omistamaa Dm 7 - mottorivaunua. Kyseiset Dm 7:t haettiin keväällä 2018.

Varikkoa käytettiin syksyyn 2015 asti aktiivisesti VR-Trackin toimesta. Tämän jälkeen varikon raiteistom käyttö alkoi uudelleen tammikuussa 2019, ja sitä on kesän ja syksyn 2019 aikana käytetty suhteellisen aktiivisesti NRC-Groupin sekä Destia railin toimesta.

Syrjäraiteet[muokkaa]

Mikkelin asemalta lähtee pohjoispäässä Graanin teollisuusraide sekä Mikkelin satamarata eli Savilahden raiteet. Varikolta erkani Pursialan satamarata. Raiteen 3 eteläpäästä lähtee Kyllästämön raide, joka oli käytössä vielä 1989. Raidetta on ilmeisesti käytetty sittemmin sepelin kuormaukseen. Raiteella oli myös säilössä säiliövaunuletka vuonna 2009. Raiteen 1 eteläpäästä erkani Hankkijan raide, joka oli käyttökunnossa vielä 1980-luvulla. Lisäksi aseman länspuolella on sijainut valssimyllyn raide. Kyseinen raide oli käyttökunnossa vielä 1950-luvulla.

Katso myös[muokkaa]

Kuvia liikennepaikalta Mikkeli

Aiheesta muualla[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]